درمان تومور کلیه

تومور کلیه چیست؟

درمان تومور کلیه – تومور یک توده یا زایده غیر طبیعی در کلیه است. برخی تومورهای کلیه خوش خیم (غیر سرطانی) هستند و برخی دیگر از آنها بدخیم یا سرطانی اند.

آیا ممکن است تومور کلیه غیر سرطانی باشد؟

از هر چهار تومور کلیه یکی خوش خیم است. توده های کوچکتر بیشتر احتمال دارد که غیر سرطانی باشند. تومورهای بزرگتر غالبا سرطانی هستند.

برخی از تومورها به کندی رشد میکنند در حالی که برخی دیگر تهاجمی هستند و به سرعت رشد میکنند و گسترش می یابند.

علائم سرطان کلیه چیست؟

در بسیاری از موارد هیچ علامت مشخصی در ابتدای تشکیل تومور به وجود نمی آید و تنها در آزمایشهایی که به دلایل دیگری تجویز شده اند تومور کلیه شناسایی میشود. اما در صورتی که تومور علائمی ایجاد کرده باشد، معمولا به صورت زیر هستند:

وجود خون در ادرار: ممکن است متوجه شوید ادرارتان تیره تر از همیشه است یا لکه قرمز رنگی در آن ببینید.

درد مداوم در پایین کمر یا پهلوها درست در زیر دنده ها

ورم یا برامدگی در پهلو (اگر چه سرطان کلیه معمولا کوچکتر از آن است که احساس شود)

درمان تومور کلیه

چه عواملی منجر به ایجاد سرطان کلیه میشود؟

علت دقیق سرطان کلیه مشخص نیست اما برخی مواردی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش میدهند عبارتند از:

چاقی: شاخص توده بدنی (بی ام آی) 30 به بالا احتمال برخی سرطانها از جمله سرطان کلیه را بیشتر میکند

سیگار کشیدن: هر چه بیشتر سیگار بکشید خطر سرطان کلیه بیشتر میشود

فشار خون بالا

سابقه خانوادگی سرطان کلیه: اگر در خویشاوندان نزدیک تان کسی مبتلا به سرطان کلیه بوده است احتمال آن در شما بیشتر میشود

برخی بیماریهای ژنتیکی ارثی

دیالیز طولانی مدت: دیالیز درمانی است که برای بیماری های مزمن کلیه به کار گرفته میشود. دستگاه دیالیز دستگاهی است که وظیفه کلیه را بر دوش میکشد اما دیالیز کردن طولانی مدت باعث افزایش احتمال سرطان کلیه میشود.

چه راههای برای پیشگیری از سرطان کلیه وجود دارد؟

حفظ وزن سالم، حفظ فشار خون در حد نرمال و عدم استعمال دخانیات از روشهای کاهش احتمال ابتلا به سرطان کلیه هستند.

آیا سرطان کلیه درمان میشود؟

روشهای درمان برای سرطان کلیه وجود دارد. روش درمانی بستگی به اندازه سرطان و میزان گسترش آن به بخشهای دیگر بدن دارد. درمانهای اصلی سرطان عبارتند از:

عمل جراحی برداشتن بخشی از کلیه سرطانی و یا همه آن: این درمان اصلی در بیشتر بیماران سرطان کلیه است.

از بین بردن تومور با کرایوتراپی یا فرکانس رادیویی: سلولهای سرطانی با حرارت یا انجماد تخریب میشوند.

درمان  های بیولوژی: برخی داروها میتوانند رشد سرطان را متوقف کنند.

آمبولی کردن: آمبولی کردن درمانی است که برای قطع خون رسان یبه سرطان صورت میگیرد.

پرتو درمانی:در پرتو درمانی یا رادیوتراپی سلولهای سرطانی تحت تشعشع با انرژی بالا قرار میگیرند.

اگر علائمی دارید که شما را نگران کرده است یا به هر دلیلی نگران کلیه خود هستید، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. درمان به موقع جلوی پیشرفت سرطان و عوارض آن را میگیرد و احتمال موفقیت درمان را بالاتر میبرد.

منبع urologyhealth nhs