درمان تومور مثانه

تومور مثانه

درمان تومور مثانه – رشد بافت غیر طبیعی به عنوان تومور شناخته می شود، که اگر در پوشش مثانه ایجاد شود،باعث تومور مثانه میشود. در برخی موارد،ممکن است تومور به عضله نیز گسترش یابد.

شایع ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که معمولاً بدون درد است.

اگر متوجه خون در ادرار خود شدید، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

انواع سرطان مثانه

پس از تشخیص، سرطان مثانه را می توان بر اساس میزان گسترش آن طبقه بندی کرد.

اگر سلول های سرطانی در داخل پوشش مثانه قرار داشته باشند، پزشکان آن را به عنوان سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (سرطان اولیه مثانه) توصیف می کنند. این شایع ترین نوع سرطان مثانه است.

هنگامی که سلول های سرطانی فراتر از پوشش داخلی، به عضله اطراف گسترش می یابند، به آن سرطان مثانه مهاجم عضلانی (یا سرطان مثانه مهاجم) می گویند. این کمتر رایج است، اما احتمال انتشار آن به سایر قسمت های بدن بیشتر است.

اگر سرطان مثانه به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد، به عنوان سرطان مثانه پیشرفته یا متاستاتیک شناخته می شود.

علل سرطان مثانه

به نظر می رسد که بیشتر موارد سرطان مثانه به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد مضر است که منجر به تغییرات غیرطبیعی در سلول های مثانه در طول سالیان متمادی می شود.

دود تنباکو یک علت شایع است و تخمین زده می شود که بیش از 1 مورد از هر 3 مورد سرطان مثانه ناشی از سیگار کشیدن است.

تماس با مواد شیمیایی خاصی که قبلاً در تولید استفاده می شد نیز باعث سرطان مثانه می شود. با این حال، از آن زمان این مواد ممنوع شده است.

• وجود خون در ادرار(هماچوری)، بدون درد، شایع ترین علامت سرطان مثانه است.
  • علائم کمتر شایع سرطان مثانه عبارتند از:
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • اگر سرطان مثانه به مرحله پیشرفته رسیده و گسترش یافته باشد، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • درد لگن
  • درد استخوان
  • کاهش وزن ناخواسته
  • تورم پاها

تشخیص تومور مثانه

اگر علائم سرطان مثانه مانند خون در ادرار دارید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

پزشک در مورد علائم، سابقه خانوادگی و اینکه آیا شما در معرض علل احتمالی سرطان مثانه، مانند سیگار بوده اید یا خیر، سوال میکند.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است نمونه ادرار را درخواست کند، بنابراین می توان آن را در آزمایشگاه برای ردیابی خون، باکتری یا سلول های غیر طبیعی آزمایش کرد.

پزشک شما همچنین ممکن است معاینه فیزیکی راست روده و واژن شما را انجام دهد، زیرا سرطان مثانه گاهی اوقات باعث ایجاد توده قابل توجهی می شود که روی آنها فشار می آورد.

اگر پزشک مشکوک به سرطان مثانه باشد، برای آزمایشات بیشتر به بیمارستان ارجاع خواهید شد.

تست ها و روش ها ی تشخیص

سیستوسکوپی

یک متخصص با عبور دادن یک لوله نازک با دوربین و نور در انتهای آن (سیستوسکوپ) از مجرای ادرار، داخل مثانه شما را بررسی می کند. قبل از انجام سیستوسکوپی، یک ژل بی حس کننده موضعی روی مجرای ادرار شما اعمال می شود تا دردی احساس نکنید. این ژل همچنین به سیستوسکوپ کمک می کند تا راحت تر وارد مجرای ادرار شود. این روش معمولاً حدود 5 دقیقه طول می کشد.

اسکن تصویربرداری

اگر متخصص احساس کند که به تصویر دقیق تری از مثانه شما نیاز دارد، ممکن است به شما سی تی اسکن یا اسکن MRI پیشنهاد شود.

اوروگرام داخل وریدی (IV) نیز ممکن است برای بررسی کل سیستم ادراری قبل یا بعد از درمان سرطان مثانه استفاده شود.

در طی این روش، رنگ به جریان خون شما تزریق می شود و از اشعه ایکس برای بررسی آن در هنگام عبور از سیستم ادراری استفاده می شود.

برداشتن تومور مثانه از طریق مجرای ادرار (TURBT)

اگر در حین سیستوسکوپی، ناهنجاری هایی در مثانه شما پیدا شد، باید عمل جراحی به نام TURBT به شما پیشنهاد شود. بدین ترتیب هر ناحیه غیرطبیعی از بافت را می توان برداشت (بیوپسی) و از نظر سرطان آزمایش کرد.

TURBT تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

گاهی اوقات، نمونه ای از دیواره عضلانی مثانه  نیز گرفته می شود تا بررسی شود که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.

همچنین باید پس از عمل یک دوز شیمی درمانی به شما پیشنهاد شود. این ممکن است به جلوگیری از بازگشت سرطان مثانه کمک کند، اگر سلول های برداشته شده سرطانی باشند.

گزینه های درمانی سرطان مثانه تا حد زیادی به پیشرفت سرطان بستگی دارد.

درمان‌ها معمولاً بین سرطان مثانه در مراحل اولیه، غیر تهاجمی عضلانی و سرطان مثانه مهاجم عضلانی پیشرفته‌تر متفاوت است.

همه بیمارستان ها از تیم های چند رشته ای برای درمان سرطان مثانه استفاده می کنند. اینها تیم هایی از متخصصان هستند که با هم کار می کنند تا در مورد بهترین راه برای ادامه درمان شما تصمیم بگیرند.

اعضای تیم شما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• متخصص اورولوژی – جراح متخصص در درمان شرایطی که بر دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد، که شامل مثانه می‌شود.
  • انکولوژیست بالینی – متخصص شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • پاتولوژیست – متخصص بافت آسیب دیده
  • رادیولوژیست – متخصص در تشخیص بیماری با استفاده از تکنیک های تصویربرداری

تصمیم گیری در مورد بهترین درمان برای شما ممکن است دشوار باشد. تیم پزشکی شما توصیه هایی را ارائه خواهد کرد، اما به یاد داشته باشید که تصمیم نهایی با شماست.

قبل از بحث در مورد گزینه های درمانی خود، نوشتن لیستی از سوالات برای پرسیدن از تیم خود ممکن است مفید باشد.

منبع nhs