بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست و روش درمان

بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست ؟

بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست – ریفلاکس وزیکورورترال جریان غیر عادی ادرار از مثانه است که از لوله ها (حالب ها) که کلیه ها را به مثانه متصل می کند ، بالا می رود. به طور معمول ، ادرار از کلیه ها از طریق حالب ها به پایین به مثانه منتقل می شود. قرار نیست دوباره بالا برود.

ریفلاکس وزیکورورترال معمولاً در نوزادان و کودکان تشخیص داده می شود. این اختلال خطر عفونت ادراری را افزایش می دهد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

کودکان ممکن است ریفلاکس اولیه وزیکورترال را پشت سر بگذارند. هدف از درمان که شامل دارو یا جراحی است.، پیشگیری از آسیب کلیه می باشد.

علائم بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست ؟

عفونت های دستگاه ادراری بطور شایع در افراد مبتلا به ریفلاکس وزیکوورترال رخ می دهد. عفونت ادراری (UTI) همیشه علائم و نشانه های قابل توجهی ایجاد نمی کند ، اگرچه بیشتر افراد برخی از آنها را دارند.

این علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تمایل شدید و مداوم به دفع ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز به دفع ادرار به مقدار مکرر
  • درد در ناحیه پهلو یا شکم

تشخیص UTI ( عفونت ادراری) ممکن است در کودکانی که فقط علائم و نشانه های غیر اختصاصی دارند دشوار باشد. علائم و نشانه ها در نوزادان مبتلا به UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تب غیر قابل توضیح
  • کمبود اشتها
  • تحریک پذیری

با بزرگتر شدن کودک ، ریفلاکس وزیکورورتال درمان نشده می تواند منجر به موارد زیر شود:

• شب ادراری
  • یبوست یا از دست دادن کنترل حرکات روده
  • دفع پروتئین در ادرار

نشانه دیگر ریفلاکس وزیکوورترال ، که ممکن است قبل از تولد توسط سونوگرافی تشخیص داده شود ، تورم کلیه ها یا ساختارهای جمع کننده ادرار یک یا هر دو کلیه (هیدرونفروز) در جنین است که ناشی از بازگشت ادرار به کلیه ها است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت بروز علائم و نشانه های عفونت ادراری در کودک ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• تمایل شدید و مداوم به دفع ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد شکم یا پهلو

اگر فرزندتان تب دار است، در شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• کمتر از 3 ماه سن دارد و دمای رکتوم 100.4 F (38 C) یا بالاتر دارد
  • 3 ماهه یا بزرگتر است و دارای تب 100.4 F (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر است و ناخوش بنظر میرسد
  • بی اشتها است یا تغییرات خلقی قابل توجهی داشته است

علل بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست ؟

سیستم ادراری شامل کلیه ها ، حالب ها ، مثانه و مجرای ادرار است. همه در دفع مواد زائد بدن از طریق ادرار نقش دارند.

لوله هایی به نام حالب ، ادرار را از کلیه ها به پایین به مثانه منتقل می کنند. ادرار در آنجا ذخیره می شود تا هنگام دفع ادرار از طریق لوله دیگری (مجرای ادرار) از بدن خارج شود.

ریفلاکس وزیکورترال در دو نوع اولیه و ثانویه ایجاد می شود:

• ریفلاکس وزیکورترال اولیه :کودکان مبتلا به ریفلاکس وزیکوورترال اولیه با نقص دریچه ای متولد می شوند ، که به طور معمول مانع از عقب رفتن ادرار از مثانه به حالب می شود. ریفلاکس وزیکوورترال اولیه نوع متداول آن است.
  • ریفلاکس وزیکورترال ثانویه: علت این شکل از ریفلاکس غالباً عدم تخلیه صحیح مثانه است ،که به دلیل انسداد ،د از کار افتادن عضله مثانه یا آسیب به اعصابی که تخلیه طبیعی مثانه را کنترل می کنند، ایجاد میشود

عوامل خطر بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست ؟

عوامل خطر برای ریفلاکس وزیکوورترال عبارتند از:

• اختلال عملکرد مثانه و روده (BBD). کودکان مبتلا به BBD ادرار و مدفوع خود را نگه داشته و عفونت های مجاری ادراری را تجربه می کنند ، که می تواند زمینه ساز ریفلاکس باشد
  • نژاد: به نظر می رسد که کودکان سفید پوست بیشتر در معرض ریفلاکس وزیکوورترال هستند.
  • ارتباط جنسی. به طور کلی ، خطر ابتلا به این بیماری در دختران بسیار بیشتر از پسران است. استثنا این مورد ، ریفلاکس وزیکوورترالی است که از بدو تولد وجود دارد و بیشتر در پسران دیده می شود.
  • سن. نوزادان و کودکان کوچکتر از 2 سال ، بیشتر از کودکان بزرگتر دچار ریفلاکس وزیکورورترال می شوند.
  • سابقه خانوادگی. رفلاکس وزیکوورترال اولیه در خانواده ها جریان دارد. کودکانی که والدین آنها به این بیماری مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. خواهر و برادر کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند نیز در معرض خطر بیشتری هستند ، بنابراین ممکن است پزشک شما برای خواهر و برادر کودک مبتلا به ریفلاکس وزیکوورترال اولیه، غربالگری را توصیه کند

عوارض بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار

آسیب کلیه، نگرانی اصلی در ریفلاکس وزیکوورترال است. هرچه ریفلاکس شدیدتر باشد ، احتمال بروز عوارض

بیشتر است.

عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فیبروز کلیه
  • نارسایی کلیه

تشخیص بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار

آزمایش ادرار می تواند نشان دهد که آیا فرزند شما دارای عفونت ادراری است یا خیر. آزمایش های دیگری نیز ممکن است لازم باشد ، از جمله:

• سونوگرافی کلیه و مثانه.
  • اشعه ایکس تخصصی دستگاه ادراری.
  • اسکن هسته ای

درمان بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار

گزینه های درمان ریفلاکس وزیکوورترال به شدت بیماری بستگی دارد. کودکان مبتلا به موارد خفیف ریفلاکس وزیکورترال اولیه ممکن است در نهایت خودبخود بهبود یابند. در این حالت ، پزشک ممکن است یک استراتژی  انتظاری را در پیش بگیرد

برای ریفلاکس وزیکوورترال شدید ، گزینه های درمانی عبارتند از:

داروها بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست

برای جلوگیری از انتقال عفونت به کلیه ها ، UTI باید سریعا با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان شود.

عمل جراحی بازگشت ادرار یا ریفلاکس ادرار چیست

جراحی برای ریفلاکس وزیکوورترال ، نقص دریچه بین مثانه و حالب را ترمیم می کند. نقص در دریچه باعث بسته نشدن آن و بازگشت جریان ادرار به سمت عقب میشود.

روش های ترمیم جراحی عبارتند از:

• جراحی باز
  • جراحی لاپاراسکوپی با کمک ربات