سنگ حالب

سنگ حالب چیست؟

سنگ حالب چیست  سنگ حالب ، سنگ های کلیه هستند که در یک یا هر دو مجرای ادرار گیرکرده اند (لوله هایی که ادرار را از کلیه ‌ها به مثانه حمل می‌کنند).اگر این سنگ به اندازه کافی بزرگ باشد ، می تواند باعث انسداد جریان ادرار از کلیه به مثانه شود.
این انسداد می تواند باعث بروز درد شدیدی شود. سنگ کلیه از غلظت بیش از حد مواد معدنی و نمک موجود در ادرار تشکیل می شود. این مواد معدنی کریستال هایی را تشکیل می دهند که به سنگ تبدیل می شوند. بیشتر سنگ های کلیه مبتنی بر پایه کلسیم هستند.

علائم و نشانه های

اولین نشانه بروز سنگ در مجرای ادرار معمولا درد شدیدی است که در پشت و یا در دو طرف شکم و یا پهلوها احساس می شود. درد می‌تواند به کشاله ران، لایه های داخلی و خارجی واژن در زنان و یا به کیسه های بیضه در مردان، کشیده شود. ادرار کردن می تواند همراه با احساس سوزش باشد و یا ممکن است در ادرار، خون دیده شود. اگر سیستم ادراری نتواند این انسداد را از بین برد، درد شدیدتر و ثابت تر خواهد شد . علاوه بر بروز درد شدید ، علائم دیگری نیز ممکن است دیده شوند که شامل موارد زیر می باشند:

• عرق زیاد
  • ضعف عمومی
  • لرز ، تب و یا ادرار کدر یا بدبو به دلیل وجود عفونت
  • وجود درد در هنگام ادرار

تشخیص سنگ حالب

گام نخست در ارزیابی پزشکی ، معاینه فیزیکی است که برای تعیین و تشخیص منبع دقیق هرگونه درد و ناراحتی انجام می گیرد. سایر بیماری هایی که علائمی شبیه به بیماری های سنگ حالب را ایجاد می کنند هم باید مورد توجه قرار بگیرند و از بین بروند.پزشک همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را هم انجام دهد:

• آزمایش ادرار
  • اشعه ایکس
  • تصویربرداری کامپیوتری سه بعدی بدون ماده حاجب
  • پیلوگراف داخل وریدی (یک رنگ پزشکی، درون جریان خون تزریق می شود تا کنتراست بصری بر روی اشعه ایکس ایجاد گردد و به پزشک اجازه می دهد تا سنگ را به وضوح ببیند و میزان انسداد آن را ارزیابی کند)