درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست و چه شکلی دارد؟

هر کدام از ما ممکن است در زمانی از زندگی‌مان تجربه زگیل داشته باشیم. زگیل یک نوع پدیده پوستی ویروسی است، در واقع یک تومور خوش‌خیم و غیرسرطانی. این تومور در لایه رویی پوست ایجاد می‎شود و معمولا چند هفته‌ای از بین می‏رود.

زگیل‌ها را ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‏‎کند، ویروسی که احتمالا آن را با نام HPV شنیده یا خوانده‎اید. زگیل تناسلی یکی از انواع نسبتا رایج زگیل است که در این مطلب آن را بیشتر می‌شناسیم.

زگیل تناسلی چیست و چه شکلی دارد؟

زگیل‌های عادی می‌توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل‌‍‌های تناسلی تنها روی اندام‎‌های تناسلی پدیدار می‏‎شوند. اندام‎هایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی یا دور مقعد (زگیل‌های دور مقعد، زگیل مقعدی هم نامیده می‌شوند).

زگیل‌های عادی در قسمت‌های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل‌های معقدی ممکن است در گروه‏های چندتایی خودشان را نشان بدهند و در صورت عدم درمان، بیشتر هم بشوند.

زگیل‌های تناسلی گنبدی‎شکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می‏آیند و به شکل تخت رشد می‌کنند. رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‏ای روشن. رنگ این زگیل‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند.

بد نیست بدانید که بعد از از بین رفتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه پوست به حالت قبلی برمی‌گردد.

چه چیزی زگیل تناسلی به وجود می‌آورد؟

دلیل ایجاد این نوع زگیل‌ها هم همان ویروس پاپیلوما یا HPV است. این ویروس می‌تواند به شکل عفونت جنسی، از طریق روابط جنسی منتقل شود. همه ویروس‌های پاپیلوما خطرناک نیستند و همه آن‌ها هم ناحیه تناسلی را درگیر نمی‏کنند اما بیش از نیمی از افرادی که روابط جنسی دارند، جایی در طول دوره فعالیت جنسی‌شان این عفونت را تجربه می‏‎کنند.

اچ‎پی‌وی می‌تواند روی پوست ناحیه تناسلی وجود داشته باشد اما لزوما زگیل به وجود نیاورد، یا چند ماه بعد آن را به وجود بیاورد. همین موضوع باعث می‎‌شود بسیاری از افراد مبتلا، تا ماه‌ها یا حتی سال‎ها متوجه نشوند.

بعضی از انواع ویروس اچ‎پی‎وی می‏توانند به سلول‏های دهانه رحم برسند و در آن ناحیه سرطان به وجود بیاورند. بنابراین پزشکان به تمام افرادی که روابط جنسی دارند پیشنهاد می‏کنند چند وقت یک بار چکاپ انجام بدهند چون ابتلا به ویروس اچ‎پی‎‌وی یک بیماری مقاربتی محسوب می‌شود.

علائم زگیل تناسلی

اما چطور می‎‌توانیم بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا نه؟ به طور کلی، زگیل تناسلی هم مثل هر بیماری ویروسی دیگری در مرحله فعال علائم خودش را نشان می‌دهد. درست مثل تبخال که ممکن است ویروس غیرفعال آن مدت‏ها در بدن ما وجود داشته باشد و در یک موقعیت خاص بیرون بیاید.

اما حتی در زمان غیرفعال، اچ‏پی‌وی می‌تواند منتقل شود پس باید مراقب آن باشیم. بیشتر افراد مبتلا به اچ‏پی‌وی علامتی ندارند و یا علائم خیلی خفیف دارند که معمولا از آن‌ها عبور می‌کنند.

این علائم شامل درد، خونریزی خفیف، خارش و سوزش است و گاهی – در صورت درمان نشدن- گسترده شدن زگیل‌ها تا جایی که با چشم دیده شوند. این علائم یعنی چند هفته تا چند ماه از رابطه جنسی بیماری‎زا گذشته.

زگیل‌های تناسلی درمان‏های مختلفی دارند. در بعضی از مواقع، یک عمل جراحی کوچک و بدون بیهوشی می‎تواند به شما کمک کند تا در زمان کوتاهی زگیل روی پوستتان را بردارید. لیزر هم یکی از عوامل موثر بر زگیل‌های تناسلی است. اشعه‌های نور لیزر، بافت لیزر را می‌سوزانند و از بین می‏‎برند و زگیل خود به خود از سطح پوست جدا می‌شود.