انحراف آلت تناسلی: بیماری پیرونی

انحراف آلت تناسلی

انحراف آلت تناسلی چیست؟

اختلال عملکرد نعوظ وضعیتی است که در آن فرد در داشتن نعوظ یا حفظ آن مشکل دارد. این وضعیت باعث میشود مرد در رابطه جنسی دچار مشکل شود. اختلال نعوظ در همه سنی ممکن است اتفاق بیفتد. یکی از موارد نادر اختلال عملکرد نعوظ، بیماری پیرونی است که منجر به خمیدگی و انحنای آلت تناسلی میشود در نتیجه نعوظ دردناک میشود.

انحراف آلت تناسلی چیست؟

چه عواملی منجر به این بیماری میشوند؟

علت بیماری پیرونی و انحراف آلت تناسلی تا حد زیادی ناشناخته است. با این حال تحقیقات نشان میدهند این وضعیت ممکن است پس از ضربه دیدن یا جراحت آلت تناسلی روی دهد. این اتفاق ممکن است باعث خونریزی و تشکیل بافت جوشگاه شود. اما در برخی موارد این وضعیت بدون هیچ اتفاقی رخ میدهد و علت آن مشخص نیست.

چه عواملی احتمال این بیماری را افزایش میدهند؟

سن و ژنتیک در بروز بیماری پیرونی نقش دارند. تغییر بافتها با افزایش سن باعث میشود جراحت آلت تناسلی راحت تر اتفاق بیفتد و التیام آن کندتر شود در نتیجه احتمال انحراف آن بیشتر میشود.

مردانی که نوعی اختلال بافت همبند به نام انقباض دوپویترن Dupuytren’s contracture دارند، بیشتر در خطر بیماری پیرونی قرار دارند. در انقباض دوپویترن دست جمع شده و انگشتها به داخل کشیده میشوند.

علائم و نشانه های بیماری پیرونی چیست؟

علامت اصلی بیماری پیرونی، تشکیل بافت جوشگاه (اسکار) مسطح به نام پلاک است. این بافت جوشگاه را به طور معمول میتوان در پوست حس کرد. پلاک معمولا در سطح بالایی آلت تناسلی تشکیل میشود اما ممکن است

در سمت پایین یا پهلوهای آن نیز تشکیل شود. گاهی اوقات پلاک دور آلت تناسلی را میگیرد و باعث تغییر شکل دهانه بطری مانند میشود. ممکن است کلسیم در پلاک جمع شده و باعث سخت شدن آن شود.
بافت جوشگاه ممکن است باعث شود نعوظ دردناک یا نرم شود و یا انحنای آلت شدید باشد.

بافت جوشگاه در بخشی از آلت تناسلی باعث کشسانی در آن ناحیه میشود. پلاک در بالای آلت تناسلی ممکن است باعث شود آلت در هنگام نعوظ به بالا خم شود.
وجود پلاک در پهلوی آلت باعث میشود انحنای آلت به همان طرف باشد. اگر بیش از یک پلاک در آلت تشکیل شده باشد انحناهای پیچیده ای حاصل میشود.

روشهای درمان انحراف آلت تناسلی چیست؟

هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما این وضعیت قابل درمان است و از طرفی ممکن است خود به خود برطرف شود. بیشتر پزشکان معتقدند بهتر است صبر کنید ببینید چه میشود مگر این که علائم بدتر شوند.

درمان انحراف آلت تناسلی با دارو

ممکن است پزشک داروهایی برایتان تجویز کند که اغلب به آلت تزریق میشوند. گاهی نیز اگر درد شدید باشد یا به مرور انحراف آلت بیشتر میشود عمل جراحی توصیه میشود.

روشهای غیر جراحی درمان انحراف آلت تناسلی

یونتوفورز (Iontophoresis) تکنیکی است که در آن از جریان ضعیف برق برای رساندن دارو از طریق پوست استفاده میشود.

درمان های انحراف آلت تناسلی بدون جراحی و دارو عبارتند از:

• درمان با امواج شوک یا شوک ویو تراپی (shock wave therapy) برای در هم شکستن بافت جوشگاه
  • درمان کشش آلت برای کشیدگی آلت تناسلی
  • دستگاه های وکیوم

عمل جراحی برای درمان انحراف آلت تناسلی

عمل جراحی آخرین انتخاب در درمان انحراف آلت تناسلی است و در مواردی صورت میگیدر که تغییر شکل آلت شدید باشد. روشهای جراحی آلت تناسلی برای درمان انحراف عبارتند از:

• کوتاهتر کردن سمت سالم آلت تناسلی
  • بلندتر کردن سمت بافت جوشگاه آلت تناسلی
  • ایمپلنت (پروتز) آلت تناسلی

بلندتر کردن آلت ریسک اختلال نعوظ به دنبال دارد. کوتاه کردن سمت سالم آلت زمانی انجام میشود که شدت انحنای آلت تناسلی کم باشد. یک نوع کوتاه شدن آلت تناسلی عملی به نام Nesbit plication است. در این عمل پزشک بافت اضافی سمت بلندتر آلت را برمیدارد تا آلت صاف تر شود

منبع healthline