بیماری پیرونی چیست ؟

بیماری پیرونی چیست ؟

بیماری پیرونی چیست – بعضی از مردان دارای آلت تناسلی هستند که در حالت نعوظ به سمت بالا یا پایین خم می شود. این امر معمول است و آلت تناسلی خمیده در اکثر مردان مشکلی ایجاد نمی کند. به طور کلی ، آلت تناسلی خم شده فقط اگر نعوظ شما دردناک باشد یا اگر انحنای آلت تناسلی شما در رابطه جنسی تداخل ایجاد کند ، نگران کننده است.

بیشتر اوقات ، این به دلیل تفاوت طبیعی در آناتومی آلت تناسلی است ، اما گاهی اوقات بافت اسکار یا مشکل دیگری باعث انحنای آلت تناسلی و نعوظ دردناک می شود.

از دلایل احتمالی انحنای آلت تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیماری Peyronie (نعوظ خمیده ، ناشی از یکی از چندین بیماری زمینه ای)
  • آسیب به آلت تناسلی
  • اختلالات خود ایمنی
  • ناهنجاری ارثی بافت فیبری (کلاژن)

بررسی اجمالی بیماری پیرونی

بیماری Peyronie (pay-roe-NEEZ) یک بیماری غیرسرطانی است که در اثر اسکار فیبروزه  در آلت تناسلی مرد ایجاد می شود و باعث نعوظ های دردناک و خمیدگی آلت می شود. آلت تناسلی افراد مختلف ، از نظر شکل و اندازه متفاوت است و داشتن آلت خمیده هنگام نعوظ لزوماً نگران کننده نیست. اما بیماری Peyronie باعث خم شدن و درد قابل توجه در برخی از مردان می شود.

این موضوع می تواند در داشتن رابطه جنسی اختلال ایجاد کند یا ممکن است ایجاد یا حفظ نعوظ را دشوار کند (اختلال نعوظ). برای بسیاری از مردان ، بیماری Peyronie همچنین باعث استرس و اضطراب می شود. کوتاه شدن آلت تناسلی یکی دیگر از نگرانی های رایج است.

بیماری Peyronie بندرت به خودی خود از بین می رود. در بیشتر مردان مبتلا به بیماری Peyronie ، وضعیت به همان شکل باقی می ماند یا بدتر می شود. درمان زودهنگام بلافاصله پس از ایجاد این بیماری ممکن است از بدتر شدن آن جلوگیری کند یا حتی علائم را بهبود بخشد. حتی اگر مدتی به این بیماری مبتلا شده باشید ، درمان می تواند به بهبود علائم آزار دهنده مانند درد ، انحنا و کوتاه شدن آلت تناسلی کمک کند.

علائم عدم نزول بیضه

علائم و نشانه های بیماری Peyronie ممکن است به طور ناگهانی ، یا به تدریج ایجاد شود. علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

• بافت اسکار. بافت اسکار را می توان در زیر پوست آلت تناسلی به صورت توده های صاف یا یک باند از بافت سخت احساس کرد.
  • خم شدن قابل توجه آلت تناسلی: آلت تناسلی شما ممکن است به سمت بالا یا پایین خم شود.
  • مشکلات نعوظ.
  • کوتاه شدن آلت تناسلی
  • سایر تغییر شکل های آلت تناسلی ( دفورمیتی)

درد در هنگام نعوظ معمولاً طی یک تا دو سال بهبود می یابد ، اما بافت اسکار ، کوتاه شدن آلت تناسلی و انحنا اغلب باقی می ماند. در بعضی از مردان ، هم انحنا هم درد همراه با بیماری پیرونی بدون درمان بهبود می یابد.. بیماری پیرونی چیست

ریسک فاکتور ها

آسیب جزئی به آلت تناسلی مرد همیشه منجر به بیماری پیرونی نمی شود. با این حال ، عوامل مختلفی می توانند در بهبودی ضعیف زخم و تجمع بافت اسکار ( فیبروز) موثر باشند که ممکن است در بیماری Peyronie نقش داشته باشد. این عوامل شامل:

• وراثت. اگر یکی از اعضای خانواده به بیماری Peyronie مبتلا باشد ، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.
  • اختلالات بافت همبند. به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری Peyronie در مردان مبتلا به برخی از اختلالات بافت همبند وجود دارد
  • سن. بیماری Peyronie می تواند در مردان در هر سنی رخ دهد ، اما شیوع این بیماری با افزایش سن ، به ویژه در مردان 50 تا 60 ساله افزایش می یابد.
  • سایر عوامل – از جمله شرایط خاص سلامتی ، استعمال دخانیات و برخی از انواع جراحی های پروستات – ممکن است با بیماری Peyronie مرتبط باشد. بیماری پیرونی چیست

عوارض بیماری پیرونی

عوارض بیماری Peyronie ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ناتوانی در انجام رابطه جنسی
  • دشواری در دستیابی یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  • اضطراب یا استرس در مورد توانایی های جنسی یا ظاهر آلت تناسلی
  • استرس در رابطه با شریک جنسی
  • مشکل فرزندآوری ، زیرا برقراری رابطه جنسی سخت و یا غیر ممکن است
  • کاهش طول آلت تناسلی
  • درد آلت تناسلی

تشخیص بیماری پیرونی

تست های تشخیص بیماری  Peyronie ، و کشف غلت دقیق ایجاد علایم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینه فیزیکی. پزشک در هنگام نعوظ ، آلت تناسلی را لمس می کند تا محل و مقدار بافت اسکار را تشخیص دهد. او همچنین ممکن است طول آلت تناسلی شما را اندازه گیری کند. اگر وضعیت همچنان بدتر شود ، این اندازه گیری اولیه به تعیین کوتاه شدن آلت تناسلی کمک می کند.
  • تست های دیگر. پزشک شما ممکن است سونوگرافی یا آزمایش های دیگری را برای بررسی آلت تناسلی شما تجویز کند

رفتار

توصیه های درمانی برای بیماری Peyronie به مدت زمانی از شروع علائم شما بستگی دارد.

• فاز حاد. شما دچار درد آلت تناسلی یا تغییر در انحنا ، طول ، یا شکل آلت تناسلی هستید. مرحله حاد در اوایل بیماری اتفاق می افتد و ممکن است فقط دو تا چهار هفته طول بکشد اما گاهی اوقات تا یک سال یا بیشتر ادامه دارد.
  • فاز مزمن. علائم شما پایدار است و هیچ درد آلت یا تغییر در انحنا ، طول یا شکل آلت تناسلی ندارید. مرحله مزمن در اواخر بیماری اتفاق می افتد و به طور کلی حدود سه تا دوارده ماه پس از شروع علائم رخ می دهد.

داروها برای بیماری پیرونی

تعدادی از داروهای خوراکی برای درمان بیماری Peyronie آزمایش شده است ، اما اثر مداوم اثبات شده ای ندارند و به اندازه جراحی موثر نیستند.

داروها عبارتند از:

• کلاژناز
  • وراپامیل
  • اینترفرون

عمل جراحی

اگر تغییر شکل آلت تناسلی شدید یا آزار دهنده  باشد، یا مانع از رابطه جنسی شود ، ممکن است پزشک جراحی را به شما پیشنهاد کند. جراحی معمولاً زمانی توصیه میشود کهه  9 تا 12 ماه از ایجاد مشکل گذشته باشد، روند خمیده شدن آلت متوقف شده باشد و شرایط حداقل برای سه تا شش ماه پایدار بماند. نوع جراحی مورد استفاده به شرایط شما بستگی دارد. پس از جراحی برای بیماری Peyronie ، باید چهار تا هشت هفته قبل از انجام فعالیت جنسی صبر کنید. بیماری پیرونی چیست

منبع mayoclinic mayoclinic